1 maart Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van rob krommenhoek - WaarBenJij.nu 1 maart Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van rob krommenhoek - WaarBenJij.nu

1 maart Auckland

Door: elkrommo

Blijf op de hoogte en volg rob

01 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

1 maart 2014 Auckland
Jetlag

Na een korte nacht van 4 uurtjes met een kleine koppijn op gestaan:-(
Maar gelukkig allemaal leuke berichten als antwoord op mijn verslag, doet me goed. Ga daar mee door
Getracht de meiden te FaceTime en een boodschap op hun Skype ingesproken. Het is hier nu 8 voor 8 en we gaan dadelijk gezamenlijk ontbijten met Claudine, de reisbegeleider om meer over de stad en de omgeving te vervolgens de stad onveilig te maken.
Ik ga sowieso met een boot naar de vulkaan Rangitto om daar lekker te wandelen.
Tijdens het tikken bellen de dames me met FaceTime. Ideaal zeg, werkt fantastisch. Erg fijn om ze ff te spreken en mijn dank te geven voor de kaart. We spreken vrij lang en ik laat de kamer ff zien. Ze zitten aan het “late” avondeten en ik merk aan de uitgelatenheid van hen dat ze het ook fijn vinden om me te zien en te horen. We hebben al met al toch 10 minuten online met elkaar ge-facetimed en dat was top. Ik kleed mij aan en kijk ff voetbal. We moeten om 08:45 uur beneden in de hal verzamelen. Ik zorg dat ik al mijn spullen heb voor de dag, daar ik na het ontbijt direct door wil naar de ferry. Afritsbroek aan, sportshirt, windjack en rugzak met watervulling. Ik ben op tijd beneden en merk dat meerdere mensen beroerd hebben geslapen. Ondanks dat voel ik me redelijk fit. We lopen en block via enkele zijstraten van Queenstreet naar het ontbijtrestaurant, cafe raw power. Ik bestel een dubbele espresso, verse jus en een omelet en ga na het betalen bij Claudine, de reisleider, aan tafel zitten. Als iedereen zit kan Claudine, nadat een ieder zich even had voorgesteld (werk, thuissituatie, welke reizen en hoe vaak met Sawadee) haar verhaal doen voor de komende dagen.
Kia Ora in Aotearoa (het land van de lange witte wolk).
Was haar eerste zin en daarna volgde het programma van vandaag. Ik had al besloten wat ik ging doen en Gea, Ria en Robert sloten bij mij aan. De meesten bleven voor vandaag in Auckland voor de stadswandeling. Tijdens bespreking werd de speech meerdere keren onderbroken om het eten te brengen. Vandaag was duidelijk. Morgen om 07:05 uur de bagage in de bus en om 7:15 uur gaan we rijden. Een ieder doet er verstandig aan om zelf bij de supermarkt iets voor het ontbijt te halen en eventueel proviand voor is de bus. Na 2 uur rijden komen we in het Kauri Museum aan en kunnen daar ook een wandeling doen. Tevens gaan we nog een bezoek brengen het Waipoua Kauri forest, waar we de typisch Nieuw Zeelands vegetatie gaan zien, dit onder begeleiding van Maori gids. Daarna rijden we door naar Bay of Islands waar we in een soort appartementjes(Hotel Paiha) zitten. De daarop volgende dagen zullen facultatief worden ingevuld. Mijn keuze is een dag kanoen met wandelen en een dag zeilen in de hoop dolfijnen te zien. Klinkt allemaal wel prima. Nadat Claudine van iedereen de voorkeuren had genoteerd, konden we aan ons dagprogramma voor deze dag beginnen.
We lopen door Queenstreet richting de Harbour. Wat opvalt is dat er veel nieuwbouw is en dat er weinig authentieke Nieuw Zeelandse bouw is met een geschiedenis. Het is hier nogal snel gegroeid qua inwonerstal en dus is Auckland uit zijn voegen gegroeid. 1.2 Miljoen inwoners wonen hier. Terwijl in heel Nieuw Zeeland, wat ongeveer 14 keer zo groot is als Nederland, maar 12 Miljoen mensen wonen. Bij de haven kopen we een ticket voor Rangitoto, nadat we eerst een verkeerd ticket hadden gekocht naar een ander eiland. Vervolgens gaan we nog ff door de haven banjeren, daar we pas over een uur hoefden te boarden voor de ferry. In de haven liggen heel veel grote zeil boten en andere dure slagschepen. Geld is hier voor sommigen geen issue, zover is dat wel duidelijk. Ik zal een paar foto’s uploaden. In haven is het ook een paradijs wat restaurants aan gaat. Wij zullen vanavond ook hier eten en wel in de Waterfront. Er is veel bedrijvigheid in de haven en we zien ook de catamarans die voor de Ocean race gebruik zijn. Nieuw Zeeland heeft meerdere keren in de finale gestaan. Als de tijd verder tikt en we bij het laatste deel van de haven zijn, waar nog een prachtige boot ligt, met heli, lopen we terug naar de ferry boat. We boarden en het is druk boven op de boot. Het weer knapt langzaam op en het is dan ook lekker om bovendecks te staan. Eenmaal buiten de haven is het leuk om te zien hoe Auckland van een afstand eruit ziet. Als de boot vaart maakt waai je aardig uit je jas. Ik maak wat foto’s van zeilboten die zwaar overhangen en bijna omvallen. De bootreis neemt ongeveer 25 minuten in beslag en we kunnen als we van de boot af zijn onze wandeltocht beginnen. We starten om links om het eiland te lopen richting de vuurtoren, om vandaar richting de krater van de vulkaan te lopen. Deze vulkaan is 600 jaar geleden uitgebarsten en het is toch frappant dat het hele eiland nog vol ligt met lava. Aangezien we om 13:00 uur van de boot kwamen en de laatste boot om 17:00 uur van het eiland wegvaart moesten we een stevig tempo lopen. Volgens het kaartje loop je eerst 1,5 uur linksom dan een uur de kraterwand op en daarna nog een 40 minuten naar de haven. Dus dat is een krap schema. Gelukkig loopt iedereen(wij vieren) een redelijk tempo en is het schema voor ons prima haalbaar. Er worden heel wat foto’s geschoten want het uitzicht is hier fenomenaal. Ook kan je Auckland nog zien liggen. Doordat het afwisselend zonnig en bewolkt is kan je de contrasten op land en water goed zien. Hier zal ik ook wat foto’s van uploaden. Als we de vuurtoren bereiken hebben we het vlakke deel gehad. We moeten nu gaan stijgen de kraterwand op. Aangezien de zon pittig schijnt loopt het zweet aardig over mijn gezicht en merk ik dat het in brandt. We stoppen even om in te smeren en ik rits mijn broekspijpen af. We krijgen nu ook het andere eiland in het vizier en dat blijkt qua vegetatie veel platter te zijn. We lopen veel in bos, daar is het met name graslandschap. Na dik twee uur lopen komen we boven aan. Ook hier hebben we een goed uitzicht over 360 graden. Na even gerust te hebben en van het uitzicht genoten te hebben gaan we via een direct pad naar de haven. Het is hier en daar stijl en we glijden af en toe uit. Het is overal goed te zien dat de lava resten moeilijk doordringbaar zijn voor planten. Er staan overal ook vallen voor een dier die ingevoerd is vanuit Australië en nu een gevaar vormt voor de originele vegetatie. Om 15:55 uur komen we aan bij de haven. We hebben net de boot van 15:45 uur gemist, maar onze target was sowieso 17:00 uur. We rusten wat uit en gaan hier en daar informatie lezen. De tijd vliegt en om 16:50 uur arriveert de ferry. Overigens klinkt ferry als een oudbollig schip, maar is dat niet. Het is een catamaran boot, met een hele sterke motor, waardoor de boot een behoorlijk vaart over het water heeft. We gaan aan boord en zoeken wederom het bovendek op. Als de boot op het vrij water gas geeft ben ik blij dat ik mijn windjack aan heb, want de wind is gigantisch. Lekker uitgewaaid komen we weer in Auckland aan. We hebben nog 1,5 uur voordat we in het restaurant worden verwacht. Mooi moment om nog ff boodschappen te doen en jezelf te verfrissen. Eenmaal in de supermarkt komen we ook anderen van de groep tegen. Het is onwijs druk in de supermarkt en de rij bij de kassa is belachelijk. Om 18:15 uur ben ik op de kamer en heb een half uur om mijn dingetje te doen. Ik laad nog ff wat foto’s op Facebook en Google+ en ga douchen. Om 18:45 uur zijn we beneden en veel van onze groep leden ook. We gaan gezamenlijk naar de haven waar we in het restaurant the waterfront met zijn 17’n aan tafel gaan. Het is gezellig en zo leer je de mensen beter kennen. We hebben ook een hoop lol en wat me opvalt is dat er veel mensen wijn drinken. Na het eten smeer ik hem en ga weer verder met het verslag, daar het morgen weer vroeg dag is. Ik zet de TV aan en begin te tikken. Nog ff de klok op 06:15 uur zetten en daarna proberen een paar uur te pakken. Inmiddels is het toch weer 23:15uur.

  • 01 Maart 2014 - 16:30

    Gerard:

    Meteen op stoom hè, goed bezig

  • 02 Maart 2014 - 09:44

    J.krommenhoek:

    De eerste verslagen zijn binnen. We blijven jou volgen met veel interesse. Veel plezier. Elly en Pa.

  • 07 Maart 2014 - 11:35

    Josee:

    wat kan je toch heerlijk schrijven...ik reis met je mee...dikke knuf x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Juli 2017

laatste dag Zanzibar

30 Juni 2017

4de dag Zanzibar

29 Juni 2017

3de dag Zanzibar

28 Juni 2017

2de dag Zanzibar

28 Juni 2017

Zanzibar-1
rob

elkrommo goes to Tanzania

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 23766

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: