Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van rob krommenhoek - WaarBenJij.nu Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van rob krommenhoek - WaarBenJij.nu

Te Anau

Door: elkrommo

Blijf op de hoogte en volg rob

20 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Ondertussen maak ik het verslag af en luister muziek. Als mijn was droog en in mijn tas zit ga ik de stad in. Eigenlijk op zoek naar een terras in de zon om een biertje te scoren. Echter de meeste terrassen aan de haven zijn in de schaduw of vol. Dus loopt ik wat te struinen en toch weer een winkel in. Al met al loop ik weer een uurtje om uiteindelijk in Red rock een biertje te pakken. Heb ff SMS contact met Robert. Ze zijn thuis en komen straks ook naar de stad. Aangezien de zon om 17:15 uur achter de berg verdwijnt en ik in een short en t-shirt zit ga ik ook maar ff naar boven om me om te kleden en bij de boys te vervoegen om gezamenlijk de stad in te gaan. Dat doen we dus ook om 18:15 uur! We lopen richting de haven en komen onderweg enkele anderen tegen. Overmorgen is Kim jarig of wij al iets gekocht hadden? Claudine gaat de bus versieren en we gaan’s-Avonds met de groep uit eten. We delen ervaringen uit en vervolgen onze weg richting de haven en gaan eten, waar we gisteren cocktails gedronken hebben. Het is een soort van tapas tent, maar dan op zijn Nieuw Zeelands. Je bestelt 2 dingen en kan dat met z’n vieren eten. Leuk concept en zo kunnen we het een en ander proeven. Kim en Henry zitten buiten en ik ga Kim vragen hoe haar tandem skydive was. Ze is enthousiast en is benieuwd naar de foto’s. Buiten gaat de zon onder en dat levert leuke plaatjes op. We bestellen nog enkele ronden en genieten. Rond een uur of 21:15 uur besluiten we een cadeau voor Kim te kopen en naar Starbucks te gaan voor koffie. In het winkeltje waar we iets voor Kim gaan kopen komen we niet meer bij van de artikelen. Ook is er een napraat Kiwi, waar we op een gegeven moment de slappe lach van krijgen. Uiteindelijk kopen we een slipje met een Nieuw Zeelandse spreuk en een Kiwi opdruk. We eindigen onze avond in de Starbucks met koffie. Om 23:00 uur lig ik in bed en lees nog een hoofdstuk van Andy Mcnab.
Reisdag naar Te Anau
Om 06:30 uur gaat de wekker, ik heb lekker geslapen en skype ff met lijn. Daarna facetime ik met Floor, maar die was aan het douchen. Goed idee, dus dat doe ik ook. Tas inpakken en naar beneden brengen en ff ontbijten. Enkele anderen zitten daar ook. Als ik klaar ben probeer ik Floor nog een keer en we hebben contact. Ook Juna is erbij. Hartstikke leuk om ze ff te spreken. Aangezien mijn internet ruim bemeten was laat ik ze de omgeving zien en Lein komt er ook ff bij. Ik sta op de bus te wachten dus de anderen van de groep zijn er ook. Claudine stelt zich voor en ook anderen laat ik ff zien. Eenmaal naar de bus werd het WIFI signaal te slecht en werd de verbinding verbroken. Ik stap in de bus en we rijden richting Arrowtown. Een plaatsje waar vroeger aan goudwinning werd gedaan en nu een toeristische trekpleister is. We arriveren daar al om 08:30 uur en lopen wat rond. Wat opvalt, is dat het leuk antieke huisjes zijn, maar gewoon de auto’s voor de huizen staan en dus het pittoreske, daardoor wegvalt. In elk markant huisje is een winkel of restaurant gevestigd. We hebben er al gauw genoeg van een zoeken een leuke espresso tent. We drinken espresso en taart en we vermaken ons met WIFI. Rond 10:00 uur weer het busje in. Daar we veel tijd hebben worden er hier en daar foto-stops ingelast. Het weer is dubieus en het zal er vanmiddag om hangen of we een droge track gaan lopen. We krijgen nog een toilet stop met speeltuin. Lekker schommelen en gek doen, om vervolgens weer de rit na Te Anau te vervolgen. Om 13:00 uur komen we daar in het hotel Fiordland aan. Ik mag weer een kamer alleen. Lekker. Echter we moeten om 13:30 uur omgehangen zijn voor de track en aangezien het regent regenkleding mee. Voor de mensen die ’s-Avonds ook naar de Glowworms gaan, ook daarvoor de spullen mee, want dan kom je niet meer in het hotel. Ik was daar 1 van en was eveneens voor die trip als reisleider aangesteld. Met andere woorden ik had de tickets en men moest zich om 20:00 uur bij mij melden bij de pier van de boot. De bus stond al klaar om ons bij de Kepler track te brengen. Dit schijnt 1 van de mooiste meerdaagse tracks te zijn. Wij lopen maar een stukje daarvan gelukkig. Om iets voor 14:00 uur starten we met wandelen. We lopen een brug over en komen in een zeer vochtig bos terecht. De vegetatie bestaat met name uit bomen, varens en heel veel soorten mos. Claudine start op de koppositie, maar dat duurt niet al te lang. Johan en Henry nemen dat over en ik volg hen. Hier en daar een foto nemend is het een track die goed te belopen is. Niet teveel steile stukken dus mijn knieën hebben het niet heel erg zwaar. We lopen langs en boven de rivier. Het tempo is vors maar goed te doen. Helaas begint het te regenen, maar aangezien ik het best warm heb laat ik de regenkleding voor wat het is. Johan en Henry trekken een gat en ik moet lossen. Achter mij is ook niemand te zien. Ik stap lekker door en maak af en toe een foto. Op een gegeven moment komen Robert, Alice, Marc en Robbert mij vergezellen. Als daar een boom met zwammen op de foto moet, dan neem ik weer afstand. Marc loopt achter mij en zit mij op te heuen. Ik maak een foto en trek mijn jas aan, zodat hij me passeert. Ik heb het niet op hem, die gekke Belg. Zo kan ik weer lekker mijn eigen tempo lopen. Als er na 2 uur een dam zichtbaar wordt en de begroeiing geen bescherming geeft tegen de regen, doe ik ook mijn regenbroek aan. Het weer wordt alleen slechter en het wordt nu meer stompen. Toch vind ik het niet zo erg, daar de weg redelijk vlak is en dus mijn knieën er het er goed vanaf brengen. Als ik op een gegeven moment bij een soort dierenfarm aankom is Marc daar ook weer. Ik zeg hem gedag, maak een foto van de beschermde vogel, nog maar 250 stuks op het eiland, en vervolg mijn route. Aangezien we om 20:00 uur bij de pier moesten zijn hadden we in principe afgesproken om bij het restaurant Moose te eten. Ik loop inmiddels langs het meer en zie de aftekening van de huizen van het dorpje. Zet nog ff aan en loop in dit barre weer de kroeg tegemoet. Maak nog een foto van het meer en dan kom ik precies na 3 uur aan in de Moose. Ik doe mijn natte regen kleding uit en bestel een rode wijn(Shiraz). Vreemd genoeg geen teken van Johan. Hij gaat ook mee naar de glimwormen excursie. Na 10 a 15 minuten arriveren Robert en Alice. Ik haal ze naar binnen. Ook zij zijn verzopen. We gaan zitten en delen de ervaringen. We zijn het er over eens dat het laatste uur echt geen bal aan was, maar goed. Weer een kwartier later komt Emma binnen. Zij heeft nog ff een stortbui extra cadeau gekregen. Ik bestel voor haar ook een drankje en we zitten gezellig met z’n vieren met een hapje na te praten. Verbazingwekkend komen er geen anderen. Ik SMS Robbert en die blijkt in het hotel te zijn. Hij komt gewoon om 20:00 uur. Dat zullen Henry en Johan dan ook wel gedaan hebben. Ik ga nog ff naar een sportwinkel om te kijken of ik de sokken kan kopen die Marjolein gevraagd heeft. Helaas hebben ze geen echte leuke kleuren. De ene winkel heeft voetbalsokken en da andere sokken voor scholen. De kleuren vind ik niets en geloof niet dat de meiden daar blij van zullen worden. Ik ga weer retour naar de Moose, zodat we kunnen gaan eten. Inmiddels zijn Kim en Henry. Magda, Nelleke, Marc en Hilde ook in het restaurant. Ik neem een vissoep en de anderen en gebakken vis. We zijn ruimschoots op tijd klaar en gaan met z’n negenen naar de pier. De boot arriveert en als de vorige passagiers eraf zijn kunnen wij aan boord. Ik laat mijn ticket zien voor negen man en wordt terug gestuurd om in te checken. De grappen over de reisleider komen natuurlijk mijn kant op. Ik regel de tickets en kunnen als nog aan boord. Aangezien het al donker is is de boottocht niet veel aan. Deze duurt een 35 minuten. Om even uit te leggen wat Te Anau betekent in het Maori’s: de grot van de waterstroom. Wij gaan daar dus heen met de boot. De geschiedenis van dit verhaal zal ik achterwegen laten, maar de herontdekking van deze grotten sinds 1948 is wel bijzonder. We zijn hier dan ook in een wereld erfgoedgebied, wat ook 14 fjorden behelst. Morgen zullen we daar naar toe gaan. Ondertussen is de boot aangelegd bij de Caves , waar we de glimwormen gaan zien. Zo’n 60 man is op dit relatieve late tijdstip op af gekomen. Eerlijk gezegd ging ik met lichte tegenzin hier naar toe daar ik liever onder de douche had gestaan, maar goed. We zijn er dus laten we er wat van maken. We krijgen eerst een lezing over veiligheidsvoorschriften en er mag niet gefotografeerd worden. Vervolgens krijgen we uitleg hoe die gekken wormen leven. Die gekke beesten hangen een soort web met stralen om zo insecten te vangen. Dit doen ze in donkere gebieden en geven daar dus zelf licht bij, opdat de insect zich aangetrokken voelt. Na deze uitleg mogen we de grotten in. In de eerste gang moeten we flink bukken, want het is krap. Ik stoot toch mijn kop, maar was niet erg. Eenmaal binnen is het indrukwekkend hoe water zich in de loop van miljoenen jaren een grottenstelsel heeft gecreëerd. Het water stroomt door de zandstenen muren en je ziet de uitsparingen van de loop der eeuwen. Je kan dat vergelijken met wat we gezien hebben bij de pancakes. Als we verder de grot in komen wordt het donkerder en zie je allemaal lichtjes. Het lijkt het planetarium wel. Elk lampje is een glimworm. We kunnen over het water met een bootje en zien nog meer groeperingen van lampjes. Het lijken net led-lampjes. Als we rond gevaren hebben en weer terug zijn, moet ik toegeven dat het best indrukwekkend was. En dan met name het geweld van het water door de grot. We nemen de boot terug en het lijkt op te klaren, daar we sterren en de maan zien. Dat bied weer perspectief voor morgen in Milford Sound fjord. Als we rond 22:15 uur weer aan wal staan bij Te Anau is er geen taxi te zien. We moeten dus weer lopen naar het hotel wat zeker wel 25 minuten lopen is. Nou ja met negen mensen is dat nog wel te doen, maar mijn lichaam vindt van niet. Om elf uur sta ik dan eindelijk onder de douche. Ik heb nog geen internet, maar de receptie is al dicht. Ik loop er voor de zekerheid naar toe, maar alles is potdicht. Op mijn kamer begin ik mijn bed gereed te maken. Om zo met een glaasje wijn het verslag te tikken. Hier ben ik tot 00:30 uur mee zoet en ga dan mijn tanden poetsen, want morgen moet ik om 06:00 uur weer op. Wat een vakantie!!
Milford Sound
Wat een geweldige dag, zie foto’s verslag komt later. Weer dolfijnen en zeeleeuwen gezien.

  • 20 Maart 2014 - 09:42

    Mijntje :

    Ik geniet elke keer weer van je verslagen. Het is wel een grandioze reis hè? Xm

  • 22 Maart 2014 - 10:23

    Pa:

    Wat maak jij toch prachtige foto's van die indrukwekkkende natuur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Te Anau

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Juli 2017

laatste dag Zanzibar

30 Juni 2017

4de dag Zanzibar

29 Juni 2017

3de dag Zanzibar

28 Juni 2017

2de dag Zanzibar

28 Juni 2017

Zanzibar-1
rob

elkrommo goes to Tanzania

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 23771

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: